در نمایشگاه شهر هوشمند شرکتهای مختلفی حضور دارند که محصولات قابل عرضه در حوزه خدمات آزادراهی، ساخته و تولید کردهاند. اگر بتوانیم در رابطه با خدمات تابلوهای پیام متغیر، برچسب عوارضی خودرو (ETS) و دیگر خدمات ارایه شده توسط ما، از این ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم، مناسب است.
وی افزود: همچنین در حوزههای مربوط به عبور و مرور و ترافیک آزادراهی، خدمات مربوط به نگهداری مسیر آزادراه، هواشناسی مسیر، مجتمعهای خدماتی-رفاهی و نگهداری سازههای آزادراهی، ظرفیتهای نوین داخلی برای عرضه وجود دارد. همچنین محصولات تولید شده در حوزه دوربینهای نظارت تصویری که دارای سنسورهای ویژهای هستند و میتوانند در نگهداری و پایش آزادراه کمک کنند، قابل توجه است.
محمدیان همچنین اظهار داشت: ما میتوانیم از حوزههای هوش مصنوعی در نگهداری و بهرهبرداری آزادراهها استفاده کنیم. از جمله کمک به سیستم راهداری، یخزدایی مسیر در زمستان و پارامترهایی که در خصوص تخریب آسفالت و جسم راه است، هوش مصنوعی موثر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ساخت، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان، افزود: ۵۰ کیلومتر اول این آزادراه دارای روسازی بتنی است و نگهداری آن خصوصا در فصل زمستان، عملیاتی ویژه میطلبد. رویکرد در آزادراه شیراز-اصفهان، بهرهوری، نگاه مفید اقتصادی و بکارگیری هوش مصنوعی برای کاهش دخالت نیروی انسانی است تا بدین ترتیب، تا آنجا که امکان دارد، خدمات ما به مسافران مفید باشد.
وی با اشاره به ضرورت استفاده سختافزاری از هوش مصنوعی در کنار استفاده نرمافزاری، بیان کرد: ما در آزادراه شیراز-اصفهان، بستر فیبر نوری داریم و این بستر میتواند به ما کمک خوبی در برقراری سامانههای مرتبط با هوش مصنوعی، داشته باشد. آزادراه شیراز-اصفهان در موضوع برقراری زیرساخت فیبر نوری، اولین آزادراه در کشور است و این ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری میتواند در سرعت انتقال دیتا به کشور هم کمک کند و با اتصال به شبکه ملی، راهبرد مناسبی برای آزادراه در حوزه اقتصادی و کمک به نقل و انتقال اطلاعات در مسیر آزاد خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پاسخ شما به دیدگاه